Według najnowszego raportu w ubiegłym roku loty z brytyjskich lotnisk zostały opóźnione średnio o 16 minut , a najgorszym pod względem punktualności jest lotnisko Stansted.
Pod koniec 2018 r. opóźnienia odlotów ze stansted wynosiły średnio 25 minut, co jest najgorszym wynikiem w jakimkolwiek z lotnisk w kraju w ostatnich latach.
Birmingham i Luton, gdzie loty zwykle startowały z 19-minutowym opóźnieniem, odnotowały drugą najgorszą punktualność, według danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego (Civil Aviation Authority).
Odloty były opóźnione średnio o 16 minut na wszystkich 24 głównych lotniskach w kraju w 2018 r., W lotach regularnych i czarterowych.
Wydajność portu lotniczego Stansted została opisana jako „całkowicie nie do przyjęcia” przez grupę konsumentów, ale lotnisko obarczyło winą za opóźnienia „niekorzystne warunki pogodowe i kontrolę ruchu”.
Jest to czwarte najbardziej ruchliwe lotnisko w Wielkiej Brytanii i największa baza tanich przewoźników, takich jak Ryanair.
25-minutowe średnie opóźnienie w Stansted w ubiegłym roku przewyższa London Luton w 2017 r. – kiedy loty były średnio o 19,7 minut spóźnione – jednocześnie pokonując Gatwick, gdy spadł na dno w ciągu trzech poprzednich lat, osiągając szczyt średnio 18 minut.
Organizacja handlowa Stowarzyszenia Operatorów Portów Lotniczych (AOA) stwierdziła, że opóźnienia były spowodowane „szeregiem czynników”, w tym napływem zimna spowodowanym przez tak zwaną “Beast from the East” i strajkami kontrolerów ruchu lotniczego w krajach takich jak Francja i Belgia .
AOA dodał, że zakłócenia były również spowodowane ograniczeniem przestrzeni powietrznej w Wielkiej Brytanii.
Anulowane loty nie zostały uwzględnione w analizie, co oznacza, że ranking Gatwick pozostał nienaruszony przez trzy dni chaosu spowodowanego latającym dronem nad pasami startowymi w ostatnie święta.
Rory Boland, redaktor magazynu konsumenckiego Which? Travel, powiedział:
„Jest całkowicie nie do przyjęcia, aby pasażerowie byli regularnie opóźniani o prawie pół godziny.
„Opóźnienia te nie są tylko niedogodnością, ale mogą kosztować podróżnych setki funtów z powodu utraty połączeń, transferów oraz grzywien za odebranie wypożyczonego samochodu z opóźnieniem.
„Podczas gdy odszkodowania są dostępne za opóźnienia przekraczające trzy godziny, linie lotnicze powinny przestać utrudniać swoim pasażerom, wprowadzając wreszcie automatyczną kompensację”.
Rzecznik londyńskiego Stansted powiedział:
„Po wyjątkowo trudnym lecie ubiegłego roku, kiedy niekorzystne problemy z pogodą i kontrolą ruchu lotniczego miały dramatyczny wpływ na wyniki linii lotniczych, Ryanair zobowiązał się do wielomilionowej inwestycji w dodatkowe zasoby i sprzęt, aby wesprzeć operację naziemna w London Stansted.
„Ta inwestycja pomogła już w dostarczeniu znaczących ulepszeń usług w zakresie punktualności lotów”.