Według najnowszego raportu w ubiegłym roku loty z brytyjskich lotnisk zostały opóźnione średnio o 16 minut , a  najgorszym pod względem punktualności jest lotnisko Stansted.

Pod koniec 2018 r. opóźnienia odlotów ze stansted wynosiły średnio 25 minut, co jest najgorszym wynikiem w jakimkolwiek z lotnisk w kraju w ostatnich latach.

Birmingham i Luton, gdzie loty zwykle startowały z 19-minutowym opóźnieniem, odnotowały drugą najgorszą punktualność, według danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego (Civil Aviation Authority).

Odloty były opóźnione średnio o 16 minut na wszystkich 24 głównych lotniskach w kraju w 2018 r., W lotach regularnych i czarterowych.

Wydajność portu lotniczego Stansted została opisana jako „całkowicie nie do przyjęcia” przez grupę konsumentów, ale lotnisko obarczyło winą za opóźnienia „niekorzystne warunki pogodowe i kontrolę ruchu”.

Jest to czwarte najbardziej ruchliwe lotnisko w Wielkiej Brytanii i największa baza tanich przewoźników, takich jak Ryanair.

25-minutowe średnie opóźnienie w Stansted w ubiegłym roku przewyższa London Luton w 2017 r. – kiedy loty były średnio o 19,7 minut spóźnione – jednocześnie pokonując Gatwick, gdy spadł na dno w ciągu trzech poprzednich lat, osiągając szczyt średnio 18 minut.

Organizacja handlowa Stowarzyszenia Operatorów Portów Lotniczych (AOA) stwierdziła, że ​​opóźnienia były spowodowane „szeregiem czynników”, w tym napływem zimna spowodowanym przez tak zwaną  “Beast from the East” i strajkami kontrolerów ruchu lotniczego w krajach takich jak Francja i Belgia .

AOA dodał, że zakłócenia były również spowodowane ograniczeniem przestrzeni powietrznej w Wielkiej Brytanii.

Anulowane loty nie zostały uwzględnione w analizie, co oznacza, że ​​ranking Gatwick pozostał nienaruszony przez trzy dni chaosu spowodowanego latającym dronem nad pasami startowymi w ostatnie święta.

Rory Boland, redaktor magazynu konsumenckiego Which? Travel, powiedział:

„Jest całkowicie nie do przyjęcia, aby pasażerowie byli regularnie opóźniani o prawie pół godziny.

„Opóźnienia te nie są tylko niedogodnością, ale mogą kosztować podróżnych setki funtów z powodu utraty połączeń, transferów oraz grzywien za odebranie wypożyczonego samochodu z opóźnieniem.

„Podczas gdy odszkodowania są dostępne za opóźnienia przekraczające trzy godziny, linie lotnicze powinny przestać utrudniać swoim pasażerom, wprowadzając wreszcie automatyczną kompensację”.

Rzecznik londyńskiego Stansted powiedział:

„Po wyjątkowo trudnym lecie ubiegłego roku, kiedy niekorzystne problemy z pogodą i kontrolą ruchu lotniczego miały dramatyczny wpływ na wyniki linii lotniczych, Ryanair zobowiązał się do wielomilionowej inwestycji w dodatkowe zasoby i sprzęt, aby wesprzeć operację naziemna w London Stansted.

„Ta inwestycja pomogła już w dostarczeniu znaczących ulepszeń usług w zakresie punktualności lotów”.

Przemysł lotniczy współpracuje z Departamentem Transportu, aby zmodernizować sposób zarządzania lotami, aby poprawić ich odporność na zakłócenia i zwiększyć przepustowość.

Badania z ubiegłego roku wykazały, że około 1,3 miliona podróży pasażerów do lub z brytyjskich lotnisk zostało opóźnionych o co najmniej trzy godziny w ciągu 12 miesięcy do czerwca 2018 r. , Co odpowiada 13 000 lotów.

Opóźnienia przekraczające trzy godziny uprawniają podróżnych do ubiegania się o odszkodowanie zgodnie z przepisami UE.